نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 919 )
ســوره 43 : ابراهیــم ( مـکّــی ـ 52 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 255)
( قسمــت نهـــم )
گرفتـار عیــان
جزء سیزد هــم صفحــه 258 ( آیه 23 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أُدْخِلَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ
خَالِدِینَ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ
تفسیـــر لفظـــی :
و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند به بهشت هایى درآورده مى شوند
که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است که به اذن پروردگارشان درآنجا جاودانه به سر مى برند
و درودشان در آنجا سلام است
تفسیر ادبی و عرفانی :
مؤمنان و دوستان را فردا به بهشت آرند ،
در آن سرایِ پیروزی و نعیمِ باقی و مُلک جاودانی ،
از ظاهر لفظ اُدخِل ، فهمیده میشود که ؛
از روز ازل این حکم رانده شده ؛
که مؤمنان را به بهشت آورند ،
نه آن که حکمی نـــــــو است ،
کرده ی ازلی است که آشکار می کند ،
یعنی که ؛ نه امروزشان می نوازد ،
که در ازل آنــــــان را نواختــــــه ،
و این کار را پرداختــــــه است .
عابـــــــد همه نظاره ی ابـــد کند ،
بیم وی از آن باشد که فردا با من چه کنند ،
عارف همه نظاره ی ازل کند ،
سوزَش همه آن باشد که در ازل با من چه کرده اند ،
او که در ابــــد نگرد ، همه رکوع و سجود نگرد ،
همه وجــــــــد و وجـــــــــود بیند !
از دیـــــــدار خود غایب بود ،
نه خـــــود را بینـــــــد نه از خــــــــود ،
بلکه همه حق را بیند و حق را داند ،
آن کس که به ابــــــــد نگرد ،
هرچه به او دهند بپذیرد و به آن قانع شود ،
ولی آن کس که به ازل نگرد ،
نه چیـــزی قبـــول کنـــد ،
و نه به چیــــــــزی قانــــــــع گردد !
اگر هرچه در دو عالَم است ،
خلعتی باشد که او را بیارایند ،
هر لحظه ای که بگذرد ، برهنـــــــه تــــر باشد ،
و اگر همه ی عالم مائــــــــده ای سازند ،
و پیش دل وی نهنـــــــــد ،
او را از آن مائده چاشنی نیایـــــــد !
در مورد عارفی بزرگ گفتــــه اند :
اگر دو جهان را لقمه می ساختند ، و در حوصله ی پر درد او می ریختند ،
هرگز او را سیری نمی دیدند ! و او فریاد همی داشت که ؛
من گرفتـــــار عیـــانـــــم ! به خبـــــــر ، قناعت چون کنم ! ؟
من که نقد را جویایم ، به امیــــــد ،کفایت چون کنم ! ؟
بی تـــــو ای آرام جانم زندگانی چون کنم ؟
چون نباشی در کنارم شادمانی چون کنم ؟
موضوع :